5 Jan 2009

Jul & annat

Det har varit så otroligt hektiskt innan jul att jag inte har bloggat "på riktigt" på bra länge. Det var massor med jobb (min klass var ansvariga för lucia, plus de alltid lika roliga betygen...) och vi har alla tre varit sjuka i olkia omgångar. Dessutom har jag nu fått mera foton av Leif från julen, så nu kan jag skriva lite mera om vad som har hänt hos oss sedan i december.
I november fick vi den första snön. En måndagsmorgon hade vi ca. 20 cm nysnö. Jonas var på arbetsresa i Sverige, så jag var ensam hemma med Valter. Gällde att fundera snabbt vad jag skulle göra. Alternativ A: Försöka gräva fram bilen ur snön utan spade medan jag vaktar Valter? Dessutom ge sig ut i trafiken med alla andra. Första snön... och jag har inte kört i snö sedan 2005. Alternativ B: Valter i vagnen och traska till busshållplatsen och hoppas att det kommer nån buss? Enkelt! Vi åkte buss. Det svåraste var att ta sig från busshållplatsen vid Aleksanterin kirkko till dagis. Oplogade gator & trottoarer med barnvagn är inte skoj!
Här på bilden (tagen den 22.11.08) har den första snön redan smält bort. Elvi & Leif var då på besök hos oss.
Den 6.12.08 var vi på julbord i Uppsala.

Den 10.12.2008 hade dagiset julfest. För oss var det vår första i egenskap av föräldrar. Kändes underligt och fantastiskt på samma gång. Valter och de övriga Smultronen uppträdde med "Gubben i lådan".

2008 firade jul hemma hos oss i Lintulampi. Det blev jättelyckat, fastän det kanske blev lite trångt ibland, men det gjorde inget.

Jag hade t.o.m. lyckats få tag på en (bra!) svenskspråkig jultomte. Valter fattade ingenting när tomten knackade på dörren. Hur skulle stackaren kunna förstå vad som händer när han aldrig har sett en tomte förut? Där satt han i soffan och läste och i nästa ögonblick klampar nån underlig rödklädd snubbe med långt skägg in. Inte undra på att killen till att börja med var stel som en pinne... Nu efteråt talar han bara om hur "tommen knackar!".
Valter är ute och provkör den nya skottkärran.

No comments: