23 Oct 2006

San Francisco 5 – 10.10.2006

Torsdagen den 5.10
Vi åkte som tur är ut till flygplatsen i god tid. Det var jättefullt överallt, så vi var tvugna att lämna bilen på den sk. overflow parkeringen och ta bussen in till terminalen. US Airways har mycket att lära om det här med kundbetjäning.... då man beaktar det, att vi som åkte, hade Star Alliance guld- & silverkort. Efter allsköns säkerhetskontroller kom vi åt att äta innan det var dags att gå till gaten. Det gäller verkligen att tänka på den saken i förväg, speciellt när man åker inrikesflyg, eftersom det på det här flyget (ca. 150 personer, 5h) fanns hela 40 (!!!) matportioner till salu...
Väl framme i San Francisco tog vi lokaltåget Bart in till Powell Station nära Union Square i centrum. Det var enkelt, men framför allt billigt, $5.15 per person, och det tar bara ca. 30 min. Därifrån promenerade vi sedan fem kvarter till hotellet (www.andrewshotel.com) på Post Street. Det visade sig vara ett bra val: billigt, städigt & trevligt, OK morgonmål och mycket centralt beläget. Sen var det bara att krypa till kojs. Det hade varit en lång dag + en tre timmars tidsskillnad.

Fredagen den 6.10
Började dagen med att promenera till Union Square för att köpa ett tredagarskort på Muni ($18). Tyvärr var vi så tidigt ute, att biljettkiosken inte var öppen ännu, men det gjorde inget. Vi promenerade in till Chinatown via Chinatown Gate på Grant Street. Det var jätteintressant att se hur stadsdelen höll på att vakna upp och myllret av kineser, som handlade mat på Stockton Street. För en gångs skull kände jag mej verkligt lång & reslig!
Efter Chinatown fortsatte vi mot North Beach, den italienska stadsdelen. Vår första anhalt blev Caffe Trieste. Där kan man sitta i timtal och titta på intressanta typer! Sedan bar det av till ”the cable car museum” och vi fick tag på våra biljetter.
På kvällen åkte vi med cable car ner till Fisherman’s Warf. Under resans gång lade jag märke till en grupp på 5 personer, som helt klart talade finlandssvenska + finska. En av tanterna glodde så konstigt på mej, när jag sa nåt till Jonas och mitt i allt identifierade hon mej som fd. Pargas-bo. Världen är liten!

Lördagen den 7.10
Vi tog en cable car till ”the world’s crookedest street”, dvs Lombard Street på morgonen. Därifrån promenerade vi vidare till stadsdelen Marina och satt där satt länge och väl på Peet’s Coffee & Tea och skrev vykort. Efter det sökte vi oss mot Filmore Street. Där åt vi underbart god thailändsk mat till lunch på Thai Stick och shoppade. Det är definitivt värt att kolla in diverse consignment shops (bl. a. www.crossroadstrading.com) och den skandinaviska affären Flicka (www.flickaboutique.com). De säljer t.ex. Marimekko, Filippa K och Boob Design. Kommer inte ens ihåg vad vi gjorde på kvällen. Antagligen promenerade vi omkring i centrum.

Söndagen den 8.10
På morgonen åkte vi med cable car ner till Fisherman’s Warf för att se på sjölejonen och fortsatte därifrån till Ghirardelli Square. Bara så ni vet, Ghirardelli är ett mycket berömt chokladmärke. Sen yrade vi väl omkring på stan ett litet tag. Nu råkade det vara Fleet Week i SF med mycket program. Vi satt uppe vid Coit Tower och åt picnic samtidigt som vi tittade på en flyguppvisning med the Blue Angels. Jonas var helt i sitt esse. I yngre år visste killen allt om flygplan, så det var verkligen en dröm, som gick i uppfyllelse att få se det på riktigt.

Måndagen den 9.10
Vi hade hyrbil från Avis på andra sidan gatan från hotellet. Vi hade kollat vad det kostade att åka med på utflykter, men det var minsann inte värt det. Det skulle ha varit $80 per man och då måste man följa deras program. Nu klarade vi oss på ca. $70 med bensin och allt, och vi kunde helt välja vart vi for.
Först körde igenom de delar av Marina som blivit osedda, innan vi åkte norrut över Golden Gate i morgondimman. Vi stannade på utsiktsplatsen på andra sidan och bara beundrade. Det var häftigt! Sen körde vi vidare längs med highway 1 till Muir Beach och vidare till nationalparken i Muir Woods (www.nps.gov/muwo/). Har aldrig i mitt liv sett så enorma träd! Vi fortsatte därifrån till en mindre stad som heter Sausalito, där vi åt lunch och tittade oss omkring. Det påminner lite om Hangö eller Marstrand. Visst var det jättefint, men lite onödigt turistigt på sina ställen. Nu efteråt har jag hört att Steffi Graaf & Andre Agassi bor där. På tillbakavägen till SF stannade vi på utsiktsplatsen på andra sidan av Golden Gate och bara beundrade igen.
Det var verkligen smart av oss att lämna tillbaka bilen på kvällen. Vi behövde den ju inte mera, plus att parkering kan vara svårt att hitta + det kan lätt bli obehagligt stora hål i reskassan pga det. Parkering över natten kan kosta allt mellan £20 - £41.

Tisdagen den 10.10
Vi packade ihop våra grejer och checkade ut från hotellet (det går bra att lämna väskorna där tills det är dags att åka vidare) och promenerade i the Financial District och åt underbart god risotto till lunch. Vi gick sen vidare till North Beach och Chinatown igen. Kom fram till att besöka dessa ställen bara en gång helt enkelt inte räcker till. Sen bara satt vi på en bänk vid Union Square och tittade på folk innan vi gick tillbaka till hotellet och hämtade våra väskor innan vi tog Bart ut till flygplatsen.

Onsdagen den 11.10 vid 8-tiden på morgonen kom vi tillbaka till Charlotte. Gissa om mina fötter var svullna? Elefantkvinnan hade landat närmare bestämt. Kan helt enkelt skylla mej själv. Antar att det berodde på den saltiga & feta maten jag ätit på flygfältet kvällen innan, samt att vi flög i 4,5h. Nog för att jag rörde på mej minst en gång i timmen och drack mycket vatten, men ändå. Det kändes som om det tog evigheter innan vi fick vår incheckade väska och åkte ut till parkeringsplatsen. Kom hem, åt frukost, Jonas for till jobbet och jag packade upp. Vid 9.30-tiden var jag helt färdigt och sov i dryga 4 timmar... Efteråt kändes allt OK igen (utom mina stackars fötter...).

Kort sagt: vi hade en underbar resa. Skulle när som helst åka tillbaka till San Francisco och kan rekommendera det till vem som helst. Där finns allt; intressanta saker att se, fin arkitektur, bra shopping & god mat. Om man är i något-så-när bra kondis klarar man av en dylik resa hur bra som helst, fastän man nu råkar vara 6 månader gravid. Det gick ingen som helst nöd på varken mej eller Knyttet!

2 comments:

Anonymous said...

tack for det, det tog anda tills nu(24.10. em)innan vi kom oss for att lasa ; E & L

Ullis said...

Kul att hora av er! Nu vet ni ocksa vad vi har pysslat med under var sista, langre officiella semester pa tumanhand. Ha det sa bra!