14 Jun 2010

Köpenhamn 10-12.6.2010

Med Valter i tryggt förvar hos farmor & farfar passade J & jag på att åka till Köpenhamn för några dagar. Den här gången övernattade vi på det nyöppnade Omenahotelli nära järnvägsstationen. Läget var bra, rummet städigt och priset (42 euro!) gick inte av för hackor. Kan varmt rekommenderas! Det regnade mest hela tiden, så mina storslagna planer på att ta massor med foton under resan gick helt i stöpet. Hade ingen som helst lust med det i allt det gråa och blöta. Här är i alla fall utsikten från vårt hotellrum.
Det blev att vandra omkring mycket på stan, titta på folk, äta gott och shoppa lite. Apropå people watching, visst hade jag hört att vårens hetaste trend i Köpenhamn var att gå med gummistövlar. Jovisst, det höll minsann i sig ännu. Jag har aldrig i hela mitt liv sett så många par gummistövlar på en så kort tid. Helst av allt skulle de vara av märket Hunter eller Ilse Jacobsen. Om man inte gick klädd i ovannämnda fottyg, så gällde ballerinan, Converse eller högklackat.
Vi fick under den här resan uppleva hur det är att vara med när Guccis rea börjar. Stället svämmade över med köpglada japaner! Jag valde att hellre spendera mina välförtjänta pengar hos Mulberry. Kom hem med ett brunt flätat bälte, en mörkblå mössa och en nyckelring. Den här gången passade jag dessutom på att köpa lite mera grejer från Skagerak. Hushållspappershållaren, underläggen och glasunderläggen kommer att få ett gott hem hos oss. Tog också en sväng till Söstrene Grene vid Amagertorv. Köpte två utbytbara diskborstar, dvs bara borsten, för att använda som nagelborstar här hemma. Det är visst meningen att man ska köpa ett träskaft, som sedan spänns fast med en metalltråd runt övre delen av borsten. Tro mej, nagelborstar behövs minsann! Det är alltid någon hemma hos oss, som har smutsiga händer... Och sen a blast from the past... på Kastrup fick jag avnjuta en Starbucks. Det var bra länge sen sist! Undrar när de tänker komma till Finland? Hemresan gick bra efter en mindre försening. Väl i Helsingfors väntade vi, och väntade lite mer på vår väska, tills vi insåg att den inte kommer. Skralt, Blue1! Hur kan ni tappa bort en väska som checkas in i Köpenhamn, och som sen ska åka raka spåret till Helsingfors? Väskan anlände hem till oss ett dygn senare... med taxi. Läste alla nya lappar som hade klistrats på den och kom fram till att den hade upphittats i Stuttgart, och därefter åkt via München till Helsingfors för att sen transporteras hem till oss i Tammerfors. Som tur var den hel!
PS. Abercrombie & Fitch håller på att öppna en affär alldeles bredvid Illum. Vet inte när, men för tillfället bygger de bara värre.

2 comments:

Unknown said...

Så kul det låter, Köpenhamn dit skulle jag kunna åka en gång i månaden:)

Omenahotelli heter den verkligen så??
Låter finskt..:)
kramis, annaleena

Ullis said...

Jag kan bara inte få nog av Köpenhamn. Dit åker vi gång på gång...
Jo, det heter faktiskt Omenahotelli för det är finskt. Klicka på länken!