11 Sept 2006

Shopping...


Jo, jag vet. Många tycker säkert att det här är jättesimpelt, men jag bryr mej verkligen inte. Shopping är egentligen en sport. Det kräver styrka, uthållighet, intelligens och teknik. Låt mej förklara lite närmare, så förstår ni säkert.

a) STYRKA – Tro nu inte bara att det är lätt att orka gå i timtals, eventuellt bärande på redan inköpta varor. Kan med stolthet påpeka att jag i den här grenen utklassar min kompis Terhi i Tammerfors (som springer långdistans....) när som helst. Dessutom behövs snabbhet, vassa armbågar och hårda klackar.
b) UTHÅLLIGHET – både fysiskt & psykiskt.
c) INTELLIGENS – Det gäller att veta vad som är en bra deal (märken, priser, etc.). Dessutom gäller det ibland att utmanövrera andra shoppare.
d) TEKNIK – När ska man slå till? När ska man låta bli? Var finns det bästa urvalet & priserna? etc.......

Säkert finns det massvis med andra viktiga aspekter i shoppandets ädla konst, men kommer nu inte ihåg allting så här på morgonen. Sist och slutligen är det inte själva köpande av grejer, som är det viktigaste. Det är själva processen. Vem som helst klarar av att traska in i första bästa affär, välja nåt, slå ett kreditkort i bordet & betala normalpris. Amatörer!!!

I lördags var vi till Marshalls i Matthews. Marshalls och TJ Maxx är ju alltid bra ställen att besöka, men nu var det verkligen nåt utöver det vanliga. Jag vet ju vad som kommer att finnas i mammalådan, så jag tänkte kolla in lite grejer att komplettera med och sånt som behövs efter stl 60. De hade gjort extra markdowns på clearance! Sist och slutligen inköptes det kläder åt Knyttet för hela $10.90 (före skatt). Alltihop borde ha kostat ca. $120 (före skatt)... Tror ni mej inte? Kolla här!

Mörkblå Carter’s SurfDog T-shirt (normalpris $12; jag betalade 70 cent)
Vit Authentic Baby body ($4; 30 cent)
Blårutig Carter’s kortärmad skjorta ($17; 70 cent)
Mörkblårutiga Carter’s snickarbyxor ($19; $1)
Mörkblå Carter’s badbrallor / shorts ($12; 50 cent)
Mörkblå Nike Michigan basketball sparkdräkt + haklapp ($14; 70 cent)
Rosa Polo Ralph Lauren pikétröja ($39,50; $7)

Jag påstår att, bara för att Knyttet är en kille, så behöver han inte var fult klädd. Han kommer ALDRIG att iklädas nåt plagg med t.ex. Sponge Bob-tryck. För att lite skämma bort mej själv inköptes dessutom en randig Rafu-bikini (Ralph Lauren för de oinsatta), som Jonas hittade. Vadå? Bara för att jag är på tjocken, betyder det inte att jag behöver visa mej i en ful bikini vid poolen! Vem kan nu sen motstå en bikini som har kostat $95,när den säljs för $3??? Inte jag!

Alltså, jag föreslår, att shopping ska göras till en OS-gren. T.ex. 3000 m varuhus skulle vara en lämplig gren. Personligen tror jag, att jag skulle kunna representera Finland med rätt stor framgång.

7 comments:

Anonymous said...

Oj, du har då varit flitig! Och vad erat Knytt ska vara "stylish" när han väl visar sig för oss.

Jag vill också ha sådana reor hit! Som det nu är får man rabatt endast 20-40% på barnkläder i dedär mellanstorlekarna (70-120cm) om det ens finns nåt kvar när man hinner fram :-(

Jo, håller med dig om att shopping är en gren värdig de olympiska spelen.

Kaisa, som saknar tålamodet för sporten men ändå "konditionstränar" ibland

Ullis said...

Kul att hora av dej, Kaisa!
Vi forsoker "trana" lite nu innan jag blir alltfor tjock & sa lange jag har inspiration. Nasta projekt ar barnvagn, samt diverse grejer fran Ikea i Atlanta. Dessutom galler det att hitta den "perfekta" barnlakaren innan Knyttet anlander... Huhu!

Anonymous said...

I shop,
thus I exist!

Leena

Ullis said...

A soul mate!!!

Anonymous said...

Bikinin ser för jävlig ut det finns ju snyggare på HM...

Anonymous said...

En länk att rekommendera: www.shopaholicsanonymous.org

Ullis said...

Tank vilken tur att smaken ar som baken, dvs delad. Det dar med anonyma shoppare borjar jag nog forst tanka pa den dagen ekonomin lider alltfor mycket. Have a great day, you too!